W zespole ratownictwa minimum trzy osoby - PSL złożył projekt ustawy

11 Lutego 2019, 13:35 karetka-ratownik medyczny

PSL chce wprowadzenia w całym kraju jednolitego modelu trzyosobowych zespołów ratownictwa medycznego. Złożyło w Sejmie projekt w tej sprawie. Jak go uzasadnia?

Posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego – Unii Europejskich Demokratów złożyli w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Posłowie wnioskują o ujednolicenie w całym kraju modelu zespołów ratownictwa medycznego, tak aby miały one skład co najmniej trzyosobowy - w tym co najmniej dwie osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych jak pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny oraz kierowca.

 „W skład zespołów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wchodzi kierowca, w przypadku gdy żaden z członków zespołów ratownictwa medycznego nie spełnia warunków, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2017 r. poz. 978, z późn. zm.).”

Zmiany miałyby wejść w życie od 1 lipca tego roku.

Po co takie zmiany? Dwie osoby to za mało

Obecnie przepisy o Państwowym Ratownictwie Medycznym określają, że zespół podstawowy (bez lekarza) ma mieć przynajmniej dwie osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych.

- Powyższa ustawa nie wskazuje jednak żadnych przesłanek (warunków, okoliczności, rodzajów zagrożeń), kiedy to skład podstawowego zespołu ratownictwa posiadać ma liczebność minimalną – dwuosobową, a kiedy powinien zostać zwiększony o obecność dodatkowych osób wykonujących medyczne czynności ratunkowe - wyjaśnia PSL w uzasadnieniu.

Posłowie przypominają, że zgodnie z treścią ustawy o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, a brak ustawowych regulacji ws. składu osobowego w zespołach ratowniczych, nie gwarantuje poszanowania tych praw.

Więcej=bezpieczniej

Wysoka jakość resuscytacji przedszpitalnej ma bezpośredni wpływ na zwiększone szanse pacjenta na przeżycie i powrót do pełnego zdrowia. O ile w Polsce niewiele jest badań dotyczących jakości resuscytacji przedszpitalnej, o tyle w innych - 3 - państwach Europy takich jak np. Wielka Brytania coraz częściej podejmuje się tę problematykę. Na szczególną uwagę zasługuje badanie dr Richarda Lyona przeprowadzone w pogotowiu ratunkowym w Edynburgu. Jak wykazano, jakość prowadzonej resuscytacji (w jej kluczowym elemencie czyli uciśnięciach klatki piersiowej) w zespole dwuosobowym jest nawet o 60% niższa niż w zespole trzyosobowym – argumentują posłowie.

Jeśli chodzi o np. opiekę poresuscytacyjną stanowiącą istotne ogniwo tzw. łańcucha przeżycia – w czasie transportu do szpitala, w zespole dwuosobowym wszelkie medyczne czynności przy poszkodowanym może wykonywać tylko jeden ratownik, gdyż drugi zajęty jest prowadzeniem ambulansu. W zabezpieczeniu pacjenta z urazem stosuje się aktualną wiedzę medyczną zawartą w międzynarodowych wytycznych, w tym przede wszystkim International Trauma Life Support (ITLS).

Wykonywanie tych procedur w zespole dwuosobowym może wydłużyć czas potrzebny do prawidłowego zabezpieczenia pacjenta i przekazania go do szpitala oraz narazić na wtórne urazy kręgosłupa. Należy zatem jednoznacznie stwierdzić, iż brak trzeciej osoby w zespole ratunkowym prowadzi do pogorszenia rokowań pacjentów urazowych.

Zadaniem ratowników medycznych i pielęgniarek ratunkowych, udzielających pomocy pacjentowi po urazie (np. w wypadku komunikacyjnym) jest ocena wstępna, zebranie wywiadu, badanie urazowe mające na celu identyfikację bezpośrednich stanów zagrożenia życia (w szczególności zaburzeń oddychania i krwotoków) oraz przygotowanie pacjenta, w jak najkrótszym czasie do transportu do szpitala. Wszystkie te czynności powinny być wykonywane z jednoczasową ciągłą stabilizacją kręgosłupa. Wytyczne ITLS jednoznacznie określają, że do prawidłowego wykonania powyższych procedur potrzebnych jest trzech, a nie dwóch ratowników.

Dla zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów, ale też i ratowników

Posłowie powołują się również na kwestie bezpieczeństwa ratowników medycznych np. podczas interwencji do pacjenta z zaburzeniami psychicznymi. W przypadku konieczności zastosowania przymusu bezpośredniego ratownicy tracą cenny czas lub w ogóle nie mają możliwości na pomoc dodatkowego zespołu lub interwencji policji.

-Mając na uwadze częstotliwość wezwań zespołów ratownictwa medycznego do pacjentów z zaburzeniami psychicznymi, specyfikę podejmowanych działań oraz konieczność spełnienia standardów określonych w ustawie o Ochronie Zdrowia Psychicznego stwierdzić należy, iż tylko trzyosobowy skład zespołu ratownictwa medycznego daje gwarancje optymalnego postępowania w tego rodzaju interwencjach – czytamy w uzasadnieniu.

Wnioskodawcy podkreślają także, że praca ratownika medycznego to także praca fizyczna. Często w transporcie z użyciem noszy/deski lub krzesełka kardiologicznego ratownicy napotykają się na trudną i długą ścieżkę do przeprowadzenia pacjenta do pojazdu.  

Dopuszczalne normy przenoszonych ciężarów określa jednoznacznie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych:

Z zawartych w nim przepisów wynika iż maksymalny ciężar pacjenta transportowanego przez zespół dwuosobowy wraz z niesionym sprzętem nie powinien przekraczać 50 – 55 kg.

W praktyce oznacza to, że większość pacjentów nie powinna być w ogóle transportowana przez zespół dwuosobowy. Taki stan rzeczy powoduje, iż często konieczne jest angażowanie dodatkowych sił i środków np. kolejnego zespołu ratownictwa medycznego wyłącznie w celu pomocy przy przeniesieniu pacjenta.

- Dopuszczalne limity przenoszonych ciężarów zawarte w powyższym rozporządzeniu są jeszcze bardziej rygorystyczne dla kobiet, co w praktyce oznacza, że są one często wykluczane z pracy w zespołach dwuosobowych. Przeciążenie kręgosłupa każdego ratownika podczas przenoszenia pacjenta w zespole dwuosobowym znacznie się zwiększa i może prowadzić do urazów. Są one zagrożeniem zdrowia oraz nierzadko powodują długotrwałą nieobecność ratownika w pracy, co stanowi również obciążenie dla budżetu państwa – czytamy.

AK,JK

Zobacz również:

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

27 komentarzy

Pytanie Wtorek, 26 Lutego 2019, 15:03
Można obecnie zostać kierowcą karetki systemowej bez uprawnień ratownika medycznego? Tylko KPP.
Marcello Czwartek, 14 Lutego 2019, 9:43
Jeszcze potrzebna jest regulacja dotyczącyca finansowania ratownictwa, tak aby każda złotówka przekazana przez nasze panstwo na ratownictwo była kontrolowana, czy trafiła na ratownictwo. Obecnie bywa różnie...panowie dyrektorzy typu Myszkowski z Olsztyna mogą kosztem ratownictwa budować np stacje paliw, warsztaty, zatrudniać w administracji rodzine, znajomych, budować swoje małe "królestwo" kosztem ratownictwa, kosztem bezpieczeństwa pacjenta(koniec 2018-próba przekształcenia 3 osobowych zespołów P w 2 osobowe). Takie zarządzanie publicznymi pieniędzmi na ratownictwo powinno być karane...gdzie są nasze publiczne instytucje kontrolne? Jak ktoś taki może zarządzać konsorcjum ratownictwa medycznego w całym warmińsko mazurskim.
Sławek Wtorek, 12 Lutego 2019, 22:20
ja już się szykuję do jednoosobowego składu. Zawsze może pomóc w pracy przypadkowy przechodzień !!!
Medyk Wtorek, 12 Lutego 2019, 21:00
Oczywiście zgadzam się ale tylko 3 osoby i wszystkie medyczne A nie po kop bo w takim wypadku w straży i policji też kierowcą może być kto popadnie .
Rk Czwartek, 14 Lutego 2019, 22:48
Cymbalista. Funkcjonowaly trojki nie pamietam zeby ktokolwiek z kumpli ratownikow narzekal lub okreslał mnie byle kim . Wiedza na temat fachowa zawsze bez uwag . Nie Wiem dlaczego okreslenie kierowcy ktory wiele lat funkcjonował w systemi W i R a pozniej P i S okreslane jest jako byle kto lub co . Zwykly Gamoń po Niedzielnej Szkolce . Dostał Ambulans i Rzadzi . Zero pojęcia o Funkcjonowaniu PRM zespolow specyfiki pracy . Powiem ze Bardzo Fajny Projekt Mnostwo Faktow . PSL Brawo
Turbo Wtorek, 12 Lutego 2019, 17:54
To jest zła propozycja. Jeżeli będą pieniądze to wolałbym żeby było więcej karetek 2 -osobowych, które mogą sobie ewentualnie pomagać.
Rat med Wtorek, 12 Lutego 2019, 17:47
Jako pracownik w zespole P nie widzę potrzeby zwiększenia składu do trzech osób, w 90% dwie osoby spokojnie ogarniają temat , trzeba tylko wyposażyć każdy zespół w Lukasy ,zlikwidowania zespół S na rzecz P i zwiększenia ilości karetek o 50 % a lekarz powinien być na wezwanie w systemie radewu . Strażacy do ściągania kota jadą w kilka zespołów a my sami musimy sobie radzić , dlatego trzeba zwiększenia ilości karetek.
Strażak Wtorek, 19 Marca 2019, 17:09
Strażacy nie jadą 'do ściągania kota w kilka zespołów'. Po pierwsze w PSP nie ma zespołów, po drugie to ile zastępów Straży Pożarnej jedzie do zdarzenia określają procedury.
KierKPP Wtorek, 12 Lutego 2019, 16:09
na dobrą sprawę trzecia osoba nie musi mieć zdolności do MCR... ktoś musi bardzo często wynieść przynieśc pozamiatać, a w trakcie transportu musi być kierowcą. Są zespoły P trzyosobowe nawet takie gdzie kierowca jest tylko z KPP. i to jeździ w systemie i ma się całkiem dobrze! szkoda że niestety to są jednostkowe przypadki.
Rat med Wtorek, 12 Lutego 2019, 15:02
To jest kłamstwo PSL.. A co robili przez tyle lat.. Nagle zespoły 3 osobowe.. Założę się że gdyby byli u władzy to najchętniej zrobili by 2 osobowe w tym tylko jeden medyk.. Co oni zrobili dobrego przez swoją kadencję.. Nagła zmiana nie wierzę..
QSY Wtorek, 12 Lutego 2019, 14:52
Żeby druhowie z OSP i PSP ewentualnie z Policji mieli dodatkową, dobrze płatną pracę. Brawo.
L21 Wtorek, 12 Lutego 2019, 10:40
Brawo,brawo tak trzymać wreszcie może ktoś się weźmie za panów dyrektorów którzy tylko potrafią oszczędności znajdywać na ograniczeniu personelu pracującego w terenie .Biedni ciekawe jakie premie teraz będą w biurach .
mieszkaniec Wtorek, 12 Lutego 2019, 10:01
wzywałam pogotowie z Poznania i odebrała duspozytorka w Katowicach jak długo było przekazywane zanim ktoś odebrał w Poznaniu i wysłał karetkę do mnie?
mieszkaniec Poznania. Wtorek, 12 Lutego 2019, 9:57
Proszę zainteresować się likwidowaniem dyspozytornii medycznych.Niektóre są już niewydolne,mało dyspozytorów,mała przestrzeń dla zatrudniania większej liczby dyspozytorów a mimo to przejmowane są mniejsze dyspozytornie a za nimi następne powiaty.To opóznia przekazanie zgłoszeńi naraża życie ludzi.Przykład Dysp.Medyczna w Poznaniu.
:) Wtorek, 12 Lutego 2019, 7:55
2 medykow i kierowca po kpp w zupelnosci wystarczy
Hfdty Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 23:04
Teraz wiedzą co robić ,a przez osiem lat gdzie byli .Nagle olsnienie.
Marcin Wtorek, 12 Lutego 2019, 14:53
Dokładnie.
Rat med Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 22:35
Napisali całą prawdę. Ciekawe czy uda się to zmienic a naprawdę przydało by się.
Radek Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 22:24
Trzy osoby w zespole Ratownictwa Medycznego.... Tak.! Ale tylko i wyłącznie trzy osoby medyczne. Dwie osoby medyczne plus kierowca? Nie róbmy sobie żartów. Strata czasu , pieniędzy i nerwów. Interwencja ZRM to nie plan filmowy - statyści są zupełnie niepotrzrbni
Sławek...Kierowca Ambulansu WSRM Środa, 13 Lutego 2019, 10:02
Taki jesteś ,,medyk", a od kogo uczyłeś się jak przyszedłeś do pracy po szkole....od kierowców i sanitariuszy, którzy już pracowali w ratownictwie. A teraz d..ę nosisz wyżej niż masz głowę. Trochę szacunku do poprzednich pracowników pogotowia ratunkowego.
Jarek Wtorek, 12 Lutego 2019, 17:29
Statysta może ty jesteś i emeryturę po 15 latach mało was jest więc kierowca po kpp w zupełności wystarczy
Nico Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 21:11
Super...wrescie ktos pomyslal...to juz dawno powinno tak dzialac! Popieram!!
Prawda Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 20:35
Tylko dlaczego PSL przez 8lat rządów nie widział problemu? Zespol 2osobowy to zagrożenie dla zdrowia i życia.... Wiec dlaczego tyle czekano??
... Wtorek, 12 Lutego 2019, 16:04
Naprawdę trzeba dociekać dlaczego przez 8 lat tego nie zrobili?Typowo cebulackie podejście.Nie lepiej skupić się na tym, by udało się z tą propozycją?
Tomasz Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 19:15
Popieram
Tomasz Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 19:14
Brawo.
Ja12 Poniedziałek, 11 Lutego 2019, 18:55
Więcej i bezpieczniej jeśli trzecia osoba bezwarunkowo będzie ratownikiem medycznym lub pielęgniarka system a nie zwykłym kierowcą.....